Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Polecamy

Rodo w praktyce – odpowiedzi na 273 najtrudniejsze pytania

Rodo w praktyce – odpowiedzi na 273 najtrudniejsze pytania
 

Bartosz Marcinkowski, Robert Brodzik, Klaudia Czarniecka, Michał Kluska, Katarzyna Kulesza, Olga Legat, Justyna Tyc

Cena: 128,00 zł

Zamów

ABC cookie

28-01-2020 Autor: Mariola Więckowska
Cookie lub ciasteczka to wszystkie pliki, które pomagają rozpoznać urządzenie użytkownika podczas odwiedzania stron internetowych i odróżnić go od innych użytkowników. Poniżej wskazane zostały niezbędne informacje dla IOD dotyczące plików cookie i podobnych technologii.
 
Internet został wynaleziony w latach 80,, a pliki cookie w latach 90., ale obecnie w świecie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, przetwarzanie danych pozyskanych z cookie, szczególnie w obszarze marketingu i reklamy, jest szeroko stosowane m.in. w marketing automation. Rodo obejmuje swoimi zasadami przetwarzanie danych również z plików cookie, które obligują właścicieli stron internetowych do ochrony prywatności użytkowników korzystających z usług infrastruktury cyfrowej.
 
Oprócz cookie pojawiło się wiele innych podobnych technologii pozwalających na jednoznaczną identyfikację urządzenia przez usługę, w tym:
  • cookie – ciasteczka będące małymi plikami tekstowymi, które są pobierane przez przeglądarkę urządzenia z dostępem do internetu, takiego jak komputer, smartfon czy tablet;
  • sygnalizatory internetowe („web beacon”) będące zwykle małymi plikami graficznymi, pikselami przechowywanymi lokalnie na urządzeniu – pozwalają stwierdzić, czy użytkownik miał dostęp do określonych treści;
  •  ETags, część protokołu HTTP – mogą być używane do śledzenia użytkownika;
  • Flash cookies (LSO – Local Shared Objects) – pliki zwykle Adobe Flash lub Microsoft Silverlight, które umożliwiają trwałe przechowywanie i uzyskiwanie informacji związanej z historią wyszukiwania danego użytkownika;
  •  HTML5 local storage – trwała lokalna pamięć dla domeny oglądanej strony, która pozwala wyświetlać interaktywne reklamy, odczytując wiele parametrów urządzenia. Te informacje są również wykorzystywane do określania danych demograficznych, zwiększania trafności reklam, mierzenia ich skuteczności;
  • cyfrowe odciski urządzeń („device fingerprinting”) – łączy adres IP urządzenia z informacją o urządzeniu i przeglądarce;
  • identyfikatory reklamowe urządzeń (smartfony, tablety, smart TV i inne urządzenia).
Niektóre pliki cookie są absolutnie niezbędne do uruchomiania funkcji technicznych strony internetowej, inne pozwalają na zbieranie danych o użytkowniku, rozpoznawania urządzeń podczas przeglądania stron internetowych. Dzięki tym danym można zapewnić lepsze dopasowanie stron internetowych i wiadomości e-mail do potrzeb użytkownika. Ciasteczka pozwalają też dostarczać reklamy dostosowane do urządzenia użytkownika.
 
Co to są sesyjne i stałe pliki cookie?
  • Sesyjne – wygasają po zakończeniu sesji przeglądarki i są uważane za mniej ingerujące w prywatność niż stałe cookie.
Umożliwiają stronom internetowym rozpoznawanie i łączenie działań użytkownika tylko podczas danej sesji przeglądania strony. Służą np. do zapamiętania tego, co użytkownik umieścił w swoim zakupowym koszyku. Mogą być również wykorzystywane dla celów bezpieczeństwa, np. gdy użytkownik loguje się do bankowości internetowej.
  •  Stałe – mają ważność dłuższą niż sesja przeglądarki.
[...]
 
Autorka jest ekspertem ochrony danych oraz doświadczonym DPO; pracuje w LexDigital jako Head of Innovation Technologies.
 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.