Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Polecamy

Obowiązki i odpowiedzialność administratora danych osobowych w świetle rodo

Obowiązki i odpowiedzialność administratora danych osobowych w świetle rodo
 

Tomasz Banyś (red.), Agnieszka Grzelak, Mirosław Gumularz, Katarzyna Witkowska-Nowakowska

Cena: 128,00 zł

Zamów

Polecamy

Mitologia rodo – konfrontacja z najczęstszymi błędami i absurdami

Mitologia rodo – konfrontacja z najczęstszymi błędami i absurdami
 

Aleksandra Zomerska, Robert Brodzik, Michał Kluska

Cena: 128,00 zł

Zamów

Realizacja obowiązku udostępniania kopii danych osobowych

21-02-2017 Autor: Piotr Topolski

Problem udostępniania kopii danych będzie inaczej rozwiązywany w urzędach, inaczej w bankach, a jeszcze inaczej w agencjach reklamowych czy gabinetach lekarskich. Przedstawiamy pomysł na rozwiązanie tego zagadnienia dla dużej organizacji – Uniwersytetu Łódzkiego.

 

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: rodo) nakłada na administratorów danych (dalej: ADO) nowy obowiązek udostępnienia osobie, której dane dotyczą, kopii posiadanych o niej informacji. Zgodnie z art. 15 ust. 3 rodo ADO dostarcza osobie, której dane dotyczą, kopię danych osobowych podlegających przetwarzaniu. Przy czym za wszelkie kolejne kopie, o które zwróci się osoba, której dane dotyczą, administrator może pobrać opłatę w rozsądnej wysokości wynikającej z kosztów administracyjnych. Jeżeli osoba, której dane dotyczą, zwraca się o kopię drogą elektroniczną i jeżeli nie zaznaczy inaczej, informacji udziela się powszechnie stosowaną drogą elektroniczną.

Wiele osób już teraz zastanawia się, jak realizować taki obowiązek. Oczywiście nie ma jednego rozwiązania. Wszystko zależy od warunków instytucji lub przedsiębiorstwa, w jakich taka usługa będzie realizowana. Na skalę problemu mają wpływ takie czynniki, jak:

  • rodzaj przetwarzanych danych,
  • charakter działalności,
  • ilość posiadanych danych,
  • przyrost danych,
  • okres przetwarzania danych.

Obecnie nie można ustalić, jakie będzie zapotrzebowanie społeczeństwa na taką usługę. Może się ono kształtować na poziomie kilku wniosków rocznie, a może się okazać, że ta liczba będzie znacząco większa i sięgnie kilkudziesięciu wniosków miesięcznie. W przypadku Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie przetwarza się dane kilkuset tysięcy osób, to realizacja na poziomie jednego promila rocznie daje liczbę kilkuset wniosków. To oczywiście hipotetyczne założenia, ale już teraz warto zastanowić się, w jaki sposób przeprowadzić obsługę wniosków i skutecznie wdrożyć ją przed rozpoczęciem stosowania przepisów rodo.

[...]

Autor pracuje na Uniwersytecie Łódzkim; jest entuzjastą rozwoju e-usług.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.