Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Tomasz Banyś (red.), Agnieszka Grzelak, Mirosław Gumularz, Katarzyna Witkowska-Nowakowska
Epidemia koronawirusa wymogła na nas zmiany w różnych sferach życia, np. w pracy oraz edukacji. Przyspieszenie procesów cyfryzacji w szkolnictwie nie powinno przysłonić dbałości o ochronę danych osobowych oraz przestrzegania przepisów rodo.
Jak prawidłowo przetwarzać dane dzieci w ogłaszanych dla nich konkursach?
W dobie pandemii wiele instytucji związanych pośrednio lub bezpośrednio z edukacją realizuje swoje zadania zdalnie i za pośrednictwem mediów społecznościowych. Częstą formą zdalnego edukowania są różnorodne konkursy dla dzieci, również fotograficzne. Warto pamiętać, że przeprowadzenie takiego konkursu wiąże się ze zbieraniem danych osobowych dzieci, w tym danych kontaktowych, co oznacza konieczność posiadania zgody na ich przetwarzanie w myśl art. 6 ust. 1 lit. a rodo.
Jeżeli w ramach konkursu dziecko przesyła do nas zdjęcie ze swoim wizerunkiem, a nadesłane prace (wszystkie lub tylko wybranych laureatów) z założenia będą publikowane na naszej stronie internetowej lub na portalach społecznościowych – musimy jednocześnie pobrać zgodę na przetwarzanie wizerunku uczestnika konkursu na gruncie art. 81 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. DzU z 2019 r., poz. 1231 ze zm.; dalej: upapp).
Z obowiązku pobierania zgody na publikowanie wizerunku zwalnia nas jedynie wyjątek przewidziany przez ustawodawcę w art. 81 ust. 2 pkt 2 upapp, zgodnie z którym na publikację wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza – zgoda nie jest wymagana. Jednak przed otrzymaniem materiału fotograficznego nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie prace do nas trafią, warto więc wcześniej zabezpieczyć się, odbierając stosowne zgody od uczestników konkursu.
[...]
Autorka jest IOD w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Informacje o cookies | © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o. |